hits

juni 2016

De beste ansiktsmaskene lager du selv!


 

Oppussing og egenpleie går ikke hånd i hånd..

 

Etter noen uker i oppussingshelvete - uten et bra bad eller mye tid og plass til egenpleie (det er ikke mye fristende å smøre seg inn med bodylotion på et kaldt lite rom de kaller bad, med varierende mengder vann og privatliv) - så er det deilig å komme hjem til mor og far, ta seg en glodvarm dusj og ha skikkelig hjemmespa! 

..spesielt når jeg vet at min bedre halvdel imens er på jobb i Jordan og Dubai, og dupper rundt i Dødehavet etter å ha rullet seg i pleiende dødehavsleire. 


Meg, i "ukens outfit" med gjørme og frosne tær som accessories:

Meanwhile, min elskede mann med en helt annen type gjørme på kroppen:


 


Gi huden naturlig fuktighet og glød


Mens typen farter rundt i verden hver eneste uke, så må jeg være litt mer kreativ på komfortarenaen.. men bra, det blir det!

Jeg sverger ofte til hjemmelagde ansiktsmasker, og tåler du ikke gluten, så er det viktig å tenke på at ansiktspleieprodukter skal være glutenfrie! Ansiktsmasker får man som oftest i munnen (jeg gjør i alle fall det!) så pass på at du ikke får i deg noe du ikke tåler. Dessuten må det være lov å tenke litt sånn at kunstig fremstilte hyllevarer med mange tiårs holdbarhetsdato, neppe kan gjøre mye godt for kroppen. Da er det bedre med produkter som er så friske og naturlige at de rett og slett kan spises opp!

Disse to ansiktsmaskene er helt fantastiske, og de tilfører huden akkurat det den trenger av fuktighet og næringsstoffer!


For å lage to masker trenger du fire små ingredienser:

  • Naturell yogurt
  • Glutenfri havregryn
  • Myk avokado
  • Honning

​​​


Avokado- og honningmaske for tørr hud

Både honning og avocado har fuktgivende egenskaper, så denne masken er spesielt god for deg med tørr hud, men også for deg med mer moden hud med fine linjer.

Du trenger bare:

  • 1/2 myk avokado
  • 4 ss honning

Mos avokadoen godt og rør inn honningen.

Påfør masken på huden og la den virke i 10 minutter. Tørk av med en våt, kjølig klut.


Havregryn- og yoghurtmaske som gir glød

 

Denne havregryn- og yoghurtmasken passer til alle hudtyper. Denne er superenkel og rask å lage, og renser og frisker opp huden din.

  • 1 ss glutenfrie havregryn, finmalt (eller grovmalt for en mer eksfolierende effekt)
  • 1 ss økologisk yoghurt naturell (dropp fruktbitene her)
  • Noen dråper honning

Bland glutenfrie havregryn og yoghurt i en liten bolle. Rør deretter inn romtemperert honning.

Smør blandingen på ansiktet og halsen og la den virke i ti minutter før du vasker av med varmt vann. Tørk ansiktet med en varm, fuktig klut og avslutt med en god fuktighetskrem.

Tips: Denne masken er så mild at den også passer fint for deg med sensitiv hud!



Tre gode grunner til å lage selv:

- BILLIG (koster ikke mange kronene!)

- Du har som regel ingrediensene i hus fra før.

- Du vet hva maskene inneholder.

Vær så god og prøv selv!

Ha en finfin sommerdag! :)





Tekst/foto: Kjerstin Marie Drager og Ingvild Kristine Ofstad

#helse #skjønnhet #kropp #glutenfri #cøliaki #allergi #naturlig #sminke #hud #sommer #hverdag #frisk #sol #fitness #glutenfritt #glutenallergi #glutenintoleranse #blogg 

Friske, glutenfrie vegetar-wraps med chevre, mango og løvetann -Sommermat fra hagen!



- Denne oppskriften er laktovegetariansk (inneholder geitemelk), eggefri, nøttefri, hvetefri og glutenfri. Wraps'ene jeg har brukt er laktosefrie, og geitemelk-produkter er ofte godt tolerert av personer med laktoseintoleranse.


Nyt mat fra hagen

Maten smaker absolutt best når man har dyrket den selv! Dessuten vet man akkurat hvor den kommer fra, og man har full kontroll på vekstmetodene. Ut med industrielle insektmiddel og kunstgjødsel, og inn med kompost og økologiske alternativer!

For øyeblikket står jeg og mannen min med bena godt plantet i verdens største oppussing. Ihvertfall føles det sånn for oss. Huset totalrenoveres og strippes ned til bærebjelkene, og hagen får gjennomgå som søppelfylling og gravemaskinvei. Midt oppi dette prøver vi å opprettholde litt normalitet, og en ting vi koser oss med er en liten jordflekk som har fått stå ifred, hvor vi har plantet litt grønnsaker og bær.

I tillegg til det som finnes i hagen har jeg både agurk, cherrytomat og paprika i terrakottapotter på kjøkkenet. De trives som bare det, og jeg har nye modne tomater omtrent hver dag.

LES OGSÅ: Frisk og rask glutenfri pastasalat med yoghurt & tunfisk!

Løvetann som mat og medisin

Løvetann er en plante alle kjenner godt her i Norge. Den vokser som ugress -og mange mener den faktisk er et ugress. Selv synes jeg løvetann er fantastisk vakker! Den lukter godt, er pen å se på, og den trenger virkelig ingen hjelp for å trives. Ikke minst er løvetann en super matplante!

Løvetannbladene smaker godt, og egner seg ypperlig som salat. Bare husk å plukke de små, ferske bladene som vokser før blomsten har sprunget ut. Etter at planten har blomstret så blir bladene bitre.

Løvetannblader er fulle av c-vitamin, jern, a-vitamin og kalsium, og i mange kulturer benyttes løvetann som medisin for blant annet magebesvær.

Nb: Sørg for at du plukker løvetannbladene i en hage eller park hvor de er skjermet fra trafikkstøv og eksos.

I denne oppskriften har jeg brukt grønnaker og urter fra min egen hage. Om din hage har andre grønnsaker så kan du benytte deg av de. Du trenger ikke følge innholdet til punkt og prikke. Jeg har heller ikke lagt til mengder av innholdet, fordi det er opp til deg hvor mange wraps du vil lage og hvor fulle du liker dem.

Disse wraps'ene smaker forresten like godt kalde som varme!

LES OGSÅ: Mango-bruschetta med mozarella -Rask og enkel glutenfri lunsj!

Du trenger:

  • Glutenfrie wraps 
  • Moden (myk) chevre
  • Snøfrisk eller annen smørbar geitost
  • Rød paprika
  • Myk, moden mango
  • Vårløk
  • Gressløk
  • Løvetannblader

Fremgangsmåte:

  1. Hakk gressløken og bland den med snøfrisk
  2. Skjær alle grønnsakene i lange tynne biter (julienne)
  3. Skjær chevre-osten på samme måte
  4. Skyll løvetannbladene godt, og skjær gjerne bort nederste del av stilken. Tørk lett med tørkepapir.
  5. Myk opp den mengden glutenfrie wraps du vil bruke i enten mikrobølgeovn eller stekepanne. Her holder det med noen sekunder slik at de bare blir lunkne.
  6. Smør snøfrisken jevnt over wraps'en, og fordel grønnsakene langs midten.
  7. Rull wraps'en godt sammen, og bruk gjerne tannpirkere til å holde den fast.
  8. Du velger selv om du vil toaste wraps'en eller ikke. Du kan evt legge den i stekeovnen på 200 grader i noen minutter (til osten smelter), eller i et toastjern.

Smaker best servert i hagen, med et lite glass hvitvin eller kanskje et glass frisk og fruktig Pimms?

Prøv deg på Englands favoritt-sommerdrikk! Klikk på bildet for å få oppskriften:

 


#mat #sommer #sommermat #lunsj #sunnmat #sunt #hverdag #oppskrift #glutenfri #glutenfritt #helse #gluten #glutenintolernase #cøliaki #blogg #godt #godmat


 

Hei!

Velkommen til The Gluten Free Lifesaver Norge, her finner du det aller beste en glutenfri livsstil har å by på!


GFL startet i Australia i 2012, nesten ett år etter at jeg var diagnostisert med cøliaki. Siden den gang har vi vokst i rasende fart, og vi har nå tusenvis av lesere over hele verden. Vi er derimot rykende ferske hjemme i Norge, og jeg gleder meg stort til endelig å få dele min verden med dere!


- Ingvild Kristine xo


Følg oss



Meny


Facebook


Instagram


Pinterest

Follow The Gluten Free Lifesaver's board The Gluten Free Lifesaver's Group Board on Pinterest.